Before the Rains (2007)

„Before the rains” este o drama care exploreaza consecintele coliziunii dintre puterea vointei si puterea dorintei in India coloniala a anului 1937, diferentele dintre doua culturi si doua civilizatii diametral opuse si modul in care vechea provincie britanica incepe sa isi castige treptat independenta spirituala fata de imperiu, manifestandu-si din ce in ce mai pregnant propriile traditii, obiceiuri si superstitii. Henry Moores este un antreprenor si un om de afaceri englez care se stabileste in sudul Indiei, la Kerala, cu intentia de a cultiva o plantatie de mirodenii. In scurta vreme isi da seama insa ca planurile sale marete sunt conditionate de construirea unui nou drum de acces printre dealuri, ceea ce ar implica cheltuirea unei mari sume de bani si gasirea de forta de munca ieftina printre localnici. Din punct de vedere profesional Henry Moores se bazeaza pe T.K., un satean pe care el il trateaza mai degraba ca pe un partener egal decat ca pe un servitor si care il ajuta sa castige increderea localnicilor, in vreme ce din punct de vedere sentimental el se simte irezistibil atras de Sajani, femeia indiana de o frumusete rapitoare care il ajuta la treburile casnice. Legatura erotica provocatoare dintre Henry si Sajani este una interzisa de vreme ce amandoi sunt casatoriti cu alte persoane, iar infidelitatea este considerata o crima in vechea traditie indiana, iar adevarul risca in orice moment sa fie dezvaluit si sa aduca cu sine consecinte dramatice pentru protagonisti dat fiind faptul ca doi baieti din sat au fost martorii consumarii unui episod de apropiere fizica intre barbatul englez si femeia indiana. „
(sursa= http://www.cinemarx.ro/filme/Before-the-Rains-Before-the-Rains-350783.html)

Dupa ce am citi prezentarea de mai sus, am urmarit cu mare atentie acest film. Trebuie sa recunosc ca ma asteptam la mai mult, la mai multa consistenta la o distinctie mult mai clara intre traditii, mentalitati, lumi. Nu se face acest lucru, cum nu se face nici o definire clara a personajelor. Din acest punct de vedere ma declar dezamagit, pentru ca povestea, initial, promitea mult, dar scenariul nu s-a ridicat la nivelul pretentiilor.
Scenele sunt placute, imaginile surprinse din unghiuri deosebit de bune, iar cromatica filmului este la un inalt standard. Cred ca metaforele, construite din succesiune scenelor si legatura prin culori dintre micile elemente abstracte, lipsite de importanta in realitate scenei, dar esentiale in intelegerea contextului, au adus filmului mai multa consistenta decat scenariul in sine. Din scenariu nu intelegi in ce consta influenta malefica a colonialismului englez in zona, nici in ce consta obsesia localnicilor in a-si pastra traditiile. Ceea ce se vede este un episod, descris de un povestitor needucat, care devine patetic in istorisirea sa, dar uita sa explice, sa defineasca elementele pentru a se putea crea o imagine de ansamblu. Se pierde mult cu acest neajuns.
Metaforele sunt cu totul si cu totul speciale, iar muzica este exotica si ponderata.
Cu o singura exceptie, nu mi-a placut nici jocul actorilor. Linus Roache, un varsator (1.02.1964) incapabil sa inteleaga dinstinctia unui gentelmen sau capabil sa o inteleaga, dar incapabil sa o arate, este eclipsat de un localnic, si la propriu si la figurat, Rahul Bose (27.07.1967), integrat bine in rol, nici adeptul traditionalismului, dar nici opozant al colonialismului. In jocul celor doi putem surprinde si opozitia semnelor natal (Leu(Rahul) – Varsator(Linus)) si efervescenta celor doua temperamente. Daca la inceputul filmului se putea observa clar disponibilitatea celor doi actori unul fata de celalalt, spre final, antagonismul semnelor natale, incompatibilitatea trasaturilor de caracter, ii determina pe cei doi sa nu aiba prea mult element personal in jocul actoricesc si sa se axeze mai mult pe replica spusa “ca la carte”. Mi-a displacut acest element de detaliu, chiar foarte tare.
Nadita Das (6.11.1969), in rolul frumoasei Sajani, a adaugat prea multa distanta si prea putina placere in relatiile personajului. Discrepanta dintre independenta si inteligenta ei, raportate la disperarea ca iubirea nu i-a fost impartasita, este doar o creionarea scenaristica si, probabil, irealitatea ei a facut-o pe Nadita sa confera jocului o nota grea, defazata. Pe Sajini as fi vazut-o altfel, mult mai senzuala, dependenta de conditia ei de femeie indianca, mult mai apropiata de emotie, decat de independenta, pentru a putea fi, asa cum spune filmul, o victima a unei conjuncturi eminamente emotionale (iubirea ei fata de Henry Moores), din care sa se aleaga doar cu un sacrificiu. Nadita este o femeie puternica, independenta, prea independenta pentru a nu traspare aceasta atitudine in gesturile si imaginea personalului, iar acest lucru a fost un mare neajuns.
Mi-a placut insa de Jennifer Ehle (Laura Moores), un capricorn (29.12.1969) cu o activitate actoriceasca de doar 16 ani, dar cu o maturitate profesionala de zile mari. In acest film este perfecta. Nu stiu cum a inteles personajul, dar il expune impecabil in context, in asa fel incat scena, din punctul de vedere al unei englezoaice manierata, este completa.
Cu toate inconvenientele pe care le ofera acest film, consider ca povestea aceasta trebuie vazuta. Actorii se straduiesc sa faca din scenariu o poveste cat mai credibila, iar regizorul sa surprinda o cat mai clara imagine de ansamblu a anilor ’37, perioada de intense framantari sociale pentru India.
Datorita inconsistentei scenaristice, filmul ar putea parea patetic, dar, cu toate acestea, este o poveste frumoasa despre consecintele unor gesturi normale, firesti, intr-o lume tulbure, disperata in a provoca pierderi colaterale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.